- Komma igång
- Insättningsvillkor
- Annonserna på marknadsplatsen
- Roller och rättigheter
- Kundkännedom
- Portfölj
- Rapportering
- För bank
- Integritet och säkerhet
- Hållbarhet i Fixrate
Vad är ett avräkningskonto?
Du måste registrera ett avräkningskonto innan du börjar använda Fixrate. Detta är det konto som du ska överföra pengar från när du beställer ett placeringskonto i en bank via Fixrate. När du säger upp ett placeringskonto kommer pengarna att återbetalas till samma avräkningskonto. Ett avräkningskonto är alltså det konto som företaget ska överföra pengar från och ta emot alla återbetalningar till.
Du kan namnge kontot efter eget önskemål. Företaget måste vara den juridiska ägaren av avräkningskontot.
Avräkningskonto och uppsägning
När en insättning ska sägas upp måste du välja vart pengarna ska återbetalas. Den som säger upp insättningen måste välja en av de avräkningskonton som är registrerade på organisationen.
Kontonumret för avräkningskontot kommer att stå i uppsägningsdokumentet som skickas till banken.
För alla fastränteinsättningar kommer avräkningskontot och uppsägningsdokumentet att skickas till banken samtidigt som du beställer insättningen.
Lista över avräkningskonton
I inställningarna för ett företag måste administratören registrera ett eller flera avräkningskonton. När en insättning ska sägas upp är det endast möjligt att välja mellan de avräkningskonton som är registrerade i denna lista.
Ändra avräkningskonto
Även om du redan har registrerat ett avräkningskonto för en insättning och skickat ett uppsägningsdokument till banken kan du fortfarande ändra avräkningskontot innan insättningen återbetalas. För att ändra avräkningskonto måste du skapa ett nytt uppsägningsdokument med det nya kontonumret och skicka detta till banken.
Avräkningskonto och säkerhet
Det är självklart mycket viktigt att avräkningskontot som insättningen återbetalas till är korrekt. Därför är flera säkerhetsåtgärder kopplade till detta:
- Endast administratören kan lägga till nya kontonummer i listan över avräkningskonton. Andra användare måste välja från denna lista när de skapar ett uppsägningsdokument. Det är inte möjligt att lägga in ett godtyckligt kontonummer som inte finns i listan över giltiga avräkningskonton.
- Uppsägningsdokumentet måste alltid undertecknas av någon som har signeringsrätt eller fullmakt. Banken kommer inte att acceptera ett uppsägningsdokument som är undertecknat av någon annan. Den som undertecknar bör kontrollera att avräkningskontot i uppsägningsdokumentet är korrekt.