Hållbarhet i Fixrate

Vårt syfte och våra värden

Så, varför Fixrate? Varför finns vi egentligen?

Fixrate är ett norskt fintechbolag som grundades 2017. Med hjälp av teknik och expertis skall vi möjliggöra för företag att enkelt, säkert och transparent nyttja bankernas räntetillbud.  

Vad vill vi uppnå?

Vi skall skapa en transparent, effektiv och enkel marknad för stora bankinsättningar.  

Vår vision är vägledande och betonar enkelhet för både banker och insättare. Båda kundgrupperna ser enkelhet och oberoende som Fixrates viktigaste styrkor, vilket vi fortsätter att fokusera på för att stärka vår position.

Det unika med Fixrate är att vi med en enkel och smidig plattform erbjuder både banker och insättare förbättrade processer och bättre resultat. Vi vill ge alla som använder vår tjänst en lysande kundupplevelse när de möter oss och vår tjänst! 

Hur vi arbetar och behandlar varandra 

Vi arbetar smart 

Vi hittar smarta lösningar för att aktivera företagens likviditet. Att arbeta smart innebär att vara enkel, oväntad, positiv och modig. 

Vi är oberoende 

Vi styr oss själva och är dedikerade till att skapa goda samarbeten mellan insättare och banker. Oberoendet är vår stolthet och trovärdighet. 

Vi är empatiska 

Vi ser människan i varje kund och kollega. Genom att förstå relationer och motivationer bygger vi lösningar kring människor, vilket skapar framgång och utveckling. 

Vi är äkta 

Vi är ett fintechföretag med rötter i landsbygden. Vi startade för att vara snabbrörliga och lösa de utmaningar som större aktörer inte kan hantera.

Dessa värden styr hur vi behandlar varandra och hur vi arbetar. Det ska vara enkelt att ge beröm och feedback, vi säger vad vi tycker och vågar utmana sanningar och rådande praxis, vi är äkta och använder empati i vårt sätt att utmana och samverka.  

Vad vi arbetar med

Att underlätta och vägleda beskriver syftet med det vi gör  

Genom att underlätta och vägleda bidrar vi till att insättare hittar bank och bank hittar kapital. Vår framgång kommer från att arbeta med lösningar och relationer med dessa ord i åtanke. Vi är en oberoende underlättare som samarbetar med våra kunder på båda sidor av vår plattform. 

Vi bidrar till effektivitet och lönsamhet för våra kunder 

Fixrate bidrar till en öppen och effektiv marknad för stora bankinsättningar. Vi ger både insättare och banker på marknadsplatsen tillgång till något de inte tidigare haft; en helt digital och transparant lösning där banker och insättare enkelt kan nå varandra. 

Vi förändrar en bransch  

Vi skapar en välfungerande marknad för stora bankinsättningar. Ny teknologi och nya digitala processer gör världen mindre och information mer tillgänglig. Detta innebär också att makten förflyttas. Och transaktioner som tidigare var beroende av relationer blir mer rationella och helt digitala. Fixrate öppnar upp och gör information tillgänglig som tidigare bara funnits i en-till-en-dialoger, vi effektiviserar och demokratiserar marknaden för bankinsättningar. 

Vi skapar något helt nytt

Vi tar bort onödiga beslutslager. Vi bidrar till att göra inlåningsmarknaden mer transparent. Vi gör det enklare att diversifiera både ekonomiskt och geografiskt! Genom detta främjar vi en mer rättvis marknad! 

Vi stärker de små och medelstora bankerna 

Vi är lite som Robin Hood. Vi hjälper de mindre bankerna att växa! Vi har bidragit till att flytta tiotals miljarder från storbankerna med sin bas i Oslo till banker över hela Norge och därigenom främjat tillväxt i både stora och små orter runt om i landet, och det är vi stolta över!  

Nu vill vi göra samma sak i Sverige!  

Fixrate gör det möjligt för lokala och regionala banker att konkurrera med de största bankerna om de allra största kunderna. Fixrate bidrar till att flytta makten till kunderna och de mindre bankerna, på bekostnad av de största bankerna. 

Vi bygger vårt företag steg för steg  

Vi skapar vår egen arbetsplats och är oerhört stolta över att vi ständigt arbetar för att skapa en lösning som våra kunder ska vara extremt nöjda med. 

Vad betyder hållbarhet för Fixrate?

För många är miljö och klimat det första de tänker på när de hör ordet "hållbarhet".  

Men, hållbarhet handlar om mer än bara miljö och klimat. För oss är det också viktigt att vara en positiv kraft i samhället och skapa en bra arbetsmiljö för våra anställda. 

Vi tror att för att fortsätta vara framgångsrika också i framtiden måste vi göra ett bra jobb inom tre nyckelområden: människor, processer och produkter.  

För att definiera och utvärdera de åtgärder vi vidtar under rubriken "hållbarhet" och som kommer att ha direkt påverkan på dessa tre områden, har vi utgått från ESG-ramverket – Environment, Social, Governance – som på svenska kan översättas till miljö, sociala förhållanden och verksamhetsstyrning. 

Environment/Miljö

Det är viktigt att vi alla bidrar till att ta hand om miljön. På grund av verksamheten vi bedriver har Fixrate ett mycket begränsat direkt klimatavtryck, därför har vi valt att inte upprätta någon klimatberäkning. Ändå är vi måna om att ta hand om miljön och göra det vi kan för att vår verksamhets miljöpåverkan ska vara positiv.

Vi har redan vidtagit flera åtgärder för att minska våra egna utsläpp; vi källsorterar, använder digitala möteslösningar i stor utsträckning för att minska resandet, vi använder minimalt med papper och köper gärna begagnade kontorsmöbler och kontorsutrustning när det är möjligt. Dessutom är Fixrate en digital lösning som i sig minskar behovet av papper, fysiska postförsändelser och resor. 

Social/ Sociala förhållanden

Fixrate vill vara en positiv kraft i samhället och bidra på vårt sätt till att främja goda levnadsvillkor över hela landet, där vårt hjärta klappar lite extra för regioner utanför storstadsområdena.

Vi vill vara en arbetsgivare som prioriterar medarbetarnas välbefinnande och arbetslivsbalans och i vårt etiska ramverk har vi fokuserat på att skapa en inkluderande och stödjande arbetsmiljö. 

Arbeta på Fixrate  

  • Fixrate är en en familjevänlig startup! Vi vet att det att bygga ett företag liknar mer ett marathon lopp än en sprint. Det är inte meningen att det skall innebära många sena kvällar på kontoret. Vi vill att alla som arbetar i företaget ska ha tid för familj, fritidsaktiviteter och privatliv. Vi befinner oss alla i olika livssituationer och vi anpassar arbetet efter det. 
  • På Fixrate är vi flexibla och formar vår egen arbetsvardag. Vi fokuserar inte på var och när man arbetar utan tror alltid att vi arbetar bäst tillsammans. Därför är det upp till varje individ att bidra till gott teamwork och samarbete. 
  • Vi arbetar kundorienterat och tvärvetenskapligt och vi har korta beslutsprocesser.  
  • Vi tror på aktivt ägande för att skapa engagemang, så alla på Fixrate får möjlighet att äga sin egen arbetsplats genom ett aktieprogram för anställda. 

För att bli bättre måste vi ibland ge oss ut i världen för att lära oss mer och tänka nytt. Alla uppmuntras att delta i kurser eller konferenser som är relevanta för arbetet på Fixrate. Vi bedömer varje enskilt fall när det gäller vidareutbildning eller mycket kostsamma kurser. 

Vi vill ta hand om kompetensen inom företaget, och det är en fördel för oss med anställda som vill utvecklas och ta större ansvar.  

Samtidigt uppmuntrar vi alla att hålla föreläsningar och kurser. 

Alla våra anställda har skriftliga anställningsavtal – på ett språk de förstår – som tar hänsyn till lokal lagstiftning, och våra anställda har självklart frihet att organisera sig i en fackförening. 

Jämställdhet och mångfald

Jämställdhet är en grundläggande värdering för oss som arbetar här och för Fixrate som företag. Här talar vi om grundläggande jämlikhet oavsett nationalitet, etnisk bakgrund, livsåskådning, sexuell läggning och kön. Detta förväntar vi oss också av de underleverantörer vi väljer att samarbeta med.

Vi arbetar aktivt med mångfald och är proaktiva för att uppnå en god könsfördelning. Vi har en uttalad policy att vi alltid ska ha kvinnliga sökande i alla tjänster vi annonserar och se till att vi har med oss mångfaldsperspektivet i urvalet och intervjuprocessen. 

Detta påverkar många av våra strategiska och operativa beslut, såsom: 

  • Föräldraledighet påverkar inte anställningstid på något sätt. 
  • Man får bonus även under föräldraledighet. 
  • Självklart får man full lön under föräldraledighet. 

Hälsa 

Vi önskar att våra anställda har ett gott liv – och en god hälsa. Här kan vi faktiskt som arbetsgivare bidra en hel del. Vi bryr oss om ergonomi och det fysiska arbetsmiljön. Alla anpassar sina arbetsplatser på kontoret och hemma så att vi undviker slitage och hälsoproblem. Influensa kan vara besvärligt, men lyckligtvis finns det vaccin. Om anställda önskar ta influensavaccin täcks kostnaden genom att lämna in en utgiftsrapport. 

Arbetsmiljö och kultur 

Våra värderingar är drivkrafter för den företagskultur vi önskar. Vi är öppna och äkta i samarbetet med varandra och våra kunder. Vi är generösa och delar med oss av varandra. Vi ska ta oss tid att fira och bygga sammanhållning i teamet. Vi har en egen grupp som ansvarar för att vi som team gör något trevligt tillsammans, socialkontoret. Vi delar alla ämnen som diskuteras på ledarmötet. Vi har ingen hierarki, alla som arbetar på Fixrate är med och påverkar riktningen. 

Socialkontoret 

Vi har ett årshjul som visar vad vi skall göra tillsammans som team under året. Vi har en årlig resa med hela gänget. Dessutom anordnas det sommarfest, Julfest och medarbetarna samlas även på “After Work” löpande. Varje kvartal samlas vi för att arbeta tillsammans om riktning och bidrar till en gemensam målbild - två samlingar online och två fysiska möten där vi går ut och äter tillsammans på kvällen. 

Distriktsvänlig affärsmodell 

Vi arbetar för att skapa livskraftiga lokalsamhällen och vill bygga företag med huvudkontor i distriktet. Även om vi också har kontor i Oslo och Trondheim, och eftervart också i Stockholm, är en viktig värdering i företaget att anställa och bygga kompetens i Steinkjer, där vi har vårt huvudkontor.

Fixrate är på många sätt en förespråkare för hållbara lokalsamhällen, både genom att vi bygger vårt eget företag och anställer duktiga människor i distrikten, men också genom affärsmodellen. Fixrate flyttar kapital från större städer ut till mindre orter. Små banker får enklare tillgång till kapital oavsett geografi. Fixrate bidrar till att upprätthålla starka sparbanker och växande distrikt. 

"Fixrate har på många sätt bidragit till att minska avståndet mellan kapitalet på Aker Brygge och distrikten. Alla banker, oavsett var de befinner sig, kan nu på ett mycket enklare sätt än tidigare hämta kapital från de stora insättarna. Självklart bidrar det till att stärka möjligheterna för både sparbankerna och distrikten." Det sade den tidigare verkställande direktören för den norska Sparebankforeningen, Iman Winkelman. 

Governance/Verksamhetsstyrning 

Verksamhetsstyrning ger oss viktiga verktyg för att driva och utveckla vår verksamhet. Fixrates verksamhet omfattas inte av tillstånd eller tillsyn från Finansinspektionen. Tjänsterna vi levererar till bankerna anses inte som utkontraktering av verksamhet enligt svensk banklagstiftning om utkontraktering, med undantag av signeringslösningen med BankID, som omfattas av tillsyn från Finansinspektionen. 

Internationella konventioner 

Även om vi inte direkt har utarbetat våra riktlinjer utifrån internationella riktlinjer, ser vi att vårt etiska fundament, våra värderingar och våra interna riktlinjer i huvudsak täcker de områden som dessa internationella riktlinjer riktar sig mot. T.ex.: 

  • UN Global Compacts 10 principer. 
  • Centrala FN-konventioner; såsom deklarationen om mänskliga rättigheter, barnkonventionen, konventionen om civila och politiska rättigheter, om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter och om rasdiskriminering. 
  • ILO konventioner, särskilt kärnkonventionerna om organisationsfrihet och rätt till kollektiva förhandlingar, förbud mot barnarbete, förbud mot tvångsarbete och förbud mot diskriminering. 

Som ett norskt företag med verksamhet i Norge och med ett dotterbolag i Sverige, förhåller vi oss till lokala lagar och regler samt de principer som gäller för god affärssed i våra marknader. Fixrate tar avstånd från alla former av korruption, penningtvätt, terrorismfinansiering och skatteundvikande. Vi anser att risken för korruption är liten i vår verksamhet; vi har en standardiserad transparent prismodell som gäller för alla banker som använder oss, och både banker och insättare får tillgång till samma funktionalitet och samma offentliga marknadsplats för annonsering av bankinsättningar. 

AML

När det gäller penningtvätt och terrorismfinansiering är vi inte involverade i penningströmmarna mellan insättare och banker som använder lösningen. När en etablerad insättning sägs upp, skall banken återbetala den till det konto den ursprungligen betalades in från, vilket bidrar till att minska risken för penningtvätt och terrorismfinansiering. All kundkontroll görs av bankerna när de tar ombord kunder som beställer insättningar via Marknadsplatsen, och det är bankerna som avgör om de vill etablera en kundrelation med en insättare eller inte, baserat på gällande regler. 

Fixrate har sin verksamhet i Norge och Sverige och är därmed skattepliktiga respektivt i dom två länderna. 

Vi använder endast välrenommerade underleverantörer som är kända för att driva sin verksamhet i enlighet med gällande lagar och regler och som har riktlinjer och rutiner som täcker de tidigare nämnda områdena. 

Barnarbete

Vi blir ibland tillfrågade om vi har rutiner för att säkerställa att vi varken anställer barn eller medverkar till barnarbete. Som ett fintechföretag som verkar i Norge och Sverige anser vi inte att detta är ett riskområde där vi behöver särskilda rutiner och riktlinjer. 

Ledarskap

Vi är fortfarande ett relativt litet företag mätt i antal anställda och vi har en transparent och enkel organisationsstruktur utan hierarki. I vårt dagliga arbete uppmanar vi alla anställda att aktivt delta i utvecklingen av företaget och de tjänster vi levererar. Idéer är välkomna, och detsamma gäller utmaningar av status quo. 

Transparent och oberoende facilitator

Kärnan i vad Fixrate gör är att vara en neutral och oberoende facilitator. Vi arbetar ständigt för att tillgängliggöra information på en gemensam plattform. Vi har standardiserade produkter och priser, vilket gör det enkelt och överskådligt för företag (och banker) att jämföra. 

Vi är en oberoende part för både bankerna och kunderna (privat och offentlig sektor) som använder plattformen. Det finns inga dolda kostnader eller avgifter. 

Vi bidrar till att göra marknaden för stora bankinsättningar transparent och förenklar samt tillgängliggör information som tidigare var svår att få tag på. 

Digitaliserar och effektiviserar processer inom banken

Vi skapar en väl fungerande marknad för stora bankinsättningar. Ny teknik och nya digitala processer gör världen mindre och information mer tillgänglig. Detta innebär också att makt förflyttas. Transaktioner som tidigare var relationsbaserade blir mer rationella och helt digitala.  

Personuppgifter och säkerhet  

Fixrate tar dataskydd och säkerhet på stort allvar. Vi lägger stor vikt vid att all behandling av personuppgifter skall ske på ett ansvarsfullt och korrekt sätt. Det är viktigt för Fixrate att alla som använder tjänsten upplever detta som tryggt och förutsägbart. Vår interna målsättning är att ingen användare ska bli överraskad över hur deras personuppgifter har använts och att vi aldrig använder personuppgifter på ett sätt som upplevs som orimligt. 

Fixrates integritetspolicy finns tillgänglig här (på norska, kommer också på svenska): Fixrate privacy policy

GDPR – för användare kopplade till Insättare

Användare av tjänsten måste ange följande uppgifter för att kunna använda tjänsten: Personnummer, namn, e-post och telefon-/mobilnummer. 

Fixrate har rollen som personuppgiftsbiträde för användare av tjänsten. 

Vid insättning i bank överlämnas insättarens personuppgifter till den aktuella banken. I de fall en insättare/kund önskar göra en insättning i en bank, använder insättaren funktionaliteten i lösningen för att vidarebefordra personuppgifter om den person som öppnar konto i banken. Kontoöppnaren (medarbetaren i kundföretaget) har gett uttryckligt samtycke till detta och undertecknat med sitt BankID. När insättaren (kunden) öppnar ett konto hos en bank på Fixrate.se etablerar insättaren/kunden (genom kontoöppnaren) och banken en direkt relation där Fixrate inte är part. I denna relation är banken personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som de mottar från kontoöppnaren (inklusive personuppgifter de mottar från Fixrate med kontoöppnarens samtycke). 

Hur använder Fixrate personnummer för användare kopplade till Insättare? 

Alla som registrerar sig som användare av Fixrate måste logga in med BankID. I samband med detta får Fixrate användarens personnummer. Personnumret används för att identifiera användaren. När en användare loggar in på fixrate.se kan hen få tillgång till potentiellt känslig information om organisationens bankrelationer och ekonomi. Fixrate kräver därför alltid inloggning med BankID och registrerar användare med personnummer för att säkerställa att det är rätt person som loggar in. Att etablera kundrelation med en bank är dessutom föremål för regleringskrav som gör att dokument som delas med banken måste innehålla personnumret för den medarbetare som har behörighet att öppna konto i bank. 

När Fixrate registrerar användarnas personnummer används det på följande sätt: 

  • För att identifiera vem som loggar in. Alla användare måste logga in med BankID när de registrerar sig första gången och när de loggar in senare. När en användare loggar in med BankID får Fixrate användarens personnummer från BankID. Vi använder det för att koppla användaren till rätt användarkonto. 
  • I beställningsdokument och identifikationsdokument som skickas till banken. När en organisation skall öppna ett konto i en bank måste banken ha personnumret för den som person som har behörighet att öppna konto och som skall stå som “kontoöppnare”. Detta är ett regleringskrav som alla banker måste följa. Detta gäller i alla fall där man skall öppna ett konto i en bank, oavsett om kontot öppnas genom Fixrate eller inte. 
  • I kontoavtalet. I ett kontoavtal med en bank kommer banken alltid att skriva personnumret för den person som öppnar kontot. 
  • I fullmaktsdokument. Fullmaktsdokument kommer att innehålla personnumret för de som ger fullmakt och den som får fullmakt. Detta är nödvändigt för att banken ska kunna identifiera vem som får fullmakt och vem som ger fullmakt. 
  • På framsidan av alla signerade dokument. Alla dokument som är signerade i Fixrate kommer på framsidan att innehålla namn och personnummer för den som signerar. Detta är nödvändigt för att den som mottar dokumentet ska kunna se vem som har signerat dokumentet och kontrollera att personen har signeringsrätt på uppdrag av organisationen. För alla signerade dokument kommer personnumret också att stå i själva dokumentet. 

GDPR – för användare kopplade till bank

Användare av tjänsten i bankerna måste ange följande uppgifter för att använda tjänsten: Personnummer, namn, e-post och telefon-/mobilnummer. Fixrate har rollen som personuppgiftsbiträde för användare av tjänsten. 

Hur använder Fixrate födelsedatum för användare kopplade till bank? 

Alla som registrerar sig som bankanvändare på Fixrate måste logga in med BankID. I samband med detta får Fixrate bankanvändarens personnummer som används för att identifiera användaren och knyta den till rätt bank och användarkonto.

När en bankanvändare loggar in på fixrate.se kan hen få tillgång till potentiellt känslig information om Insättare som har beställt och/eller etablerat insättningar hos Banken genom Fixrate, samt till bankens portfölj av insättningar hämtade genom Fixrate. Fixrate kräver därför alltid inloggning med BankID och registrerar användare med personnummer för att säkerställa att det är rätt person som loggar in. 

När Fixrate registrerar bankanvändares personnumer används det på följande sätt: 

  • För att identifiera vem som loggar in. Alla användare måste logga in med BankID när de registrerar sig första gången och när de ska logga in vid varje enskilt tillfälle. När en användare loggar in med BankID får Fixrate användarens personnummer från BankID. Vi använder det för att koppla användaren till rätt användarkonto. 
  • I kontoavtalet. Som en del av säkerheten i lösningen måste kontoavtalet signeras med BankID av en bankanvändare innan det översänds till Insättaren. Personnummer kommer inte att visas som en del av BankID-signaturen på dokumentet, endast bankanvändarens namn visas i signaturen. 

Säkerhet

Fixrate ska vara säkert att använda, både för företaget, banken och den enskilde medarbetaren.  

Det är möjligt att läsa mer om alla banker som annonserar på marknadsplatsen, inklusive vilken insättningsgaranti banken har. Insättningar upp till SEK 1 050 000 i en bank som är medlem i det svenska Riksgälden täcks av insättningsgarantiordningen. Nyckeltal och mer information om banken finns genom att trycka på "Läs mer om banken" på annonskortet.  

Fixrate gör ingen självständig riskbedömning av bankerna på plattformen men följer kvartalsvis upp att varje bank fortfarande har giltig licens.  

Banker som vill använda vår tjänst behandlar detta som en egen styrelsefråga. Det är upp till varje bank att bedöma huruvida den verksamhet de outsourcar till Fixrate, det vill säga signering med BankID, är anmälningspliktig till Finansinspektionen enligt svensk lagstiftning angående utkontraktering. I Norge har samtliga banker som har ansökt hos Finanstilsynet fått acceptans för att använda Fixrate. 

Driftsmiljö i molnet

Fixrate använder Amazon AWS som driftsmiljö. Alla data som Fixrates kunder lägger in i tjänsten lagras i denna miljö. Avtalet med Amazon omfattar "AWS Financial Services Addendum". Detta är ett tilläggsavtal som säkerställer att all data behandlas i enlighet med regler som gäller för finansiella tjänster Sverige. Detta är också samma regelverk som svenska banker använder för att kunna lagra data i molnlösningar utanför Sverige. All data lagras inom EU. 

Digital signering

Fixrate använder Signicat som leverantör av signeringstjänster och för digitalt dokumentarkiv. Signicat är en av de största leverantörerna av digital signering och dokumentarkiv till banker och finanshus i Skandinavien. Avtalet med Signicat säkerställer att de tjänster som levereras uppfyller samma krav som svenska banker ställer på denna typ av tjänster.  

Signeringstjänsten i Fixrate-lösningen räknas som utkontraktering av bankens verksamhet, vilket betyder att för denna tjänst är Fixrate också underlagt samma regelverk och inspektionsregim som Finansinspektionen använder gentemot svenska banker. Fixrate erbjuder inte arkivtjänster till bankerna, men till insättarna. 

Vad händer om Fixrate inte finns här imorgon?

Företagen är kunder i banken, pengarna är placerade i de banker företagen väljer som motpartbank. Fixrate är en tillhandahållare av en marknadsplats och pengarna är placerade i direkt i banken som är ansluten till fixrate.se. Detta innebär att om Fixrate skulle upphöra i morgon kommer insättningen fortfarande att vara tryggt placerad i den (de) bankerna som företagen har valt via lösningen.