- Komma igång
- Insättningsvillkor
- Annonserna på marknadsplatsen
- Roller och rättigheter
- Kundkännedom
- Portfölj
- Rapportering
- För bank
- Integritet och säkerhet
- Hållbarhet i Fixrate
Reprisingskalkylator
Hämta in nya pengar – utan att ändra priset på de gamla!
- Hur smarta kanalval och vår kalkylator kan sänka bankens kostnader
När banken har behov av insättningar står den inför ett viktigt beslut: Hur skaffar vi nya pengar på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt?
Vilken marknadsföringskanal och annonsstrategi banken väljer påverkar kostnaden för nya, friska pengar. I de kanaler där chansen är stor att träffa på befintliga kunder kommer banken att märka att det inte bara är nya kunder som tackar ja till erbjudandet, utan även en del av de befintliga kunderna väljer att nyttja det.
Banken får då en kostnad för reprissättning av befintliga kunder ovanpå det pris som betalas till de nya kunderna. Med andra ord är den extra kostnaden för nya kunder inte bara skillnaden mellan räntan de nya kunderna får och vad banken betalar till sina befintliga kunder. Hur hög den extra kostnaden blir beror också på andelen nya kontra befintliga kunder som stod för volymen som kom in via kampanjen. Ju fler av bankens egna kunder som hoppade på erbjudandet, desto högre blir marginalkostnaden för varje krona som kom från nya kunder. För att begränsa marginalkostnaden och undvika reprissättning gäller det att välja kanaler och produkter där man i så liten utsträckning som möjligt möter sina befintliga kunder*.
Vi har tagit fram ett verktyg – en reprissättningskalkylator – som vi hoppas gör det enklare för banken att räkna ut hur stor kostnaden för nya pengar faktiskt blir, när man också tar hänsyn till reprissättningen av befintliga kunder. Använd den gärna för att räkna ut vad kampanjen faktiskt kostade**, eller som ett hjälpmedel i beslutsprocessen när nya medel ska tas in. Observera att ni som bank/användare behöver vara inloggad för att kunna använda reprisingkalkylatorn. Du finner reprisingkalkylatorn längst ner under “Analys” i navigeringen på vänster sida när du loggat in.
* Sedan 2017, då Fixrate lanserades i Norge, har de norska bankerna som använder Fixrate endast fått in mindre begränsade insättningar från befintliga kunder.
** Utöver kostnaden för reprissättning tillkommer också tidsåtgång för bankens anställda, marknadsföringskostnader m.m.