Omprissättningskalkylator

Få nya pengar – utan att ändra priset på de gamle

- Hur smarta kanalval och vår kalkylator kan rädda banken från onödiga kostnader

När banken behöver inlåning står den inför ett viktigt beslut: Hur skaffar vi nya medel på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt?

Vilken marknadsföringskanal och annonsstrategi banken väljer påverkar kostnaden för nya, fräscha pengar. Där det är stor chans att träffa de kunder som banken redan har kommer banken att uppleva att det inte bara är nya kunder som tackar ja till erbjudandet utan att en del av de befintliga kunderna också väljer att ta del av det.

Banken får då en kostnad för att omprisa befintliga kunder utöver det pris de betalar till nya kunder. Mao. Merkostnaden för nya kunder är inte bara skillnaden mellan den ränta nya kunder får och vad banken betalar till sina befintliga kunder. Hur hög merkostnaden blir beror också på andelen nya kontra befintliga kunder som stod för volymen som kom in på kampanjen. Ju fler av bankens kunder som hoppade på erbjudandet, desto högre marginalkostnad för varje krona som kom från nya kunder. För att begränsa marginalkostnaderna och undvika omprissättning är det viktigt att välja kanaler och produkter där man möter sina egna kunder så lite som möjligt*.

Vi har skapat ett verktyg - en omprissättningskalkylator - som vi hoppas gör det lättare för banken att räkna ut hur mycket kostnaden för nya pengar blir, när man även tar hänsyn till omprissättningen av befintliga kunder. Använd den gärna för att räkna ut vad kampanjen faktiskt kostade**, eller som ett verktyg i beslutsprocessen när du ska samla in nya pengar.

* Som Fixrate där chansen att banken träffar sina befintliga kunder är väldigt liten – bara ett litet tips från oss😊

** Utöver omprissättningskostnader tillkommer tidskostnader för bankanställda, marknadsföringskostnader m.m.